Verkoopsvoorwaarden
Koen Vermeulen
Versiedatum 10/07/2024
Opgesteld door FEBELGRA, Federatie van de Belgische Grafische Industrie vzw,
lid van het Verbond van Belgische Ondernemingen.
Algemene bepalingen
Deze algemene voorwaarden en beroepsgebruiken gelden voor al onze offerten, werkopdrachten, overeenkomsten en leveringen, zowel voor samengestelde als afzonderlijke opdrachten. Elke offerte en aanvaarding van een bestelling gebeurt onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door de kredietverzekeraar van de opdrachtnemer.
Artikel 1 - Definities
Opdrachtgever is wie het order of de opdracht geplaatst heeft, opdrachtnemer is wie aanvaard heeft het order of de opdracht uit te voeren.
Artikel 2 - Verkoopvoorstel
De verkoopvoorstellen van de opdrachtnemer zijn vrijblijvend en onder voorbehoud van aanvaarding en van nazicht van de te reproduceren en/of de te zetten documenten of van aanvaarding van de te creëren website. De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om een bestelling te weigeren. Hij wordt pas geacht de bestelling te aanvaarden na schriftelijke bevestiging of na het aangaan van productiekosten. Alvorens adviezen, voorstellen en/of ontwerptekeningen aan de opdrachtgever overgemaakt worden, zal een voorschot betaald worden ter dekking van de studiekosten. Dit zal in mindering gebracht worden bij de uiteindelijke bestelling.
Artikel 3 - Bestellingen
Het bezorgen aan de opdrachtnemer van productie-elementen (grondstoffen, model, kopij en/of digitale bestanden, ...) met verzoek, zonder uitdrukkelijk voorbehoud, een proef, voorstel of ontwerp te leveren, brengt de verbintenis met zich aan deze opdrachtnemer de uitvoering van het werk toe te vertrouwen of hem voor de veroorzaakte kosten te vergoeden.
Artikel 4 - Offerten
4.1. De offerteprijs geldt alleen voor de opdracht vermeld in de offerte. Wijzigingen aan de oorspronkelijke offertegegevens door de opdrachtgever zullen worden verrekend. De lettersoort, evenals de lay-out, wordt door de opdrachtnemer vrij gekozen bij gebrek aan bepaling door de opdrachtgever. De offertes worden steeds opgesteld zonder vermelding van taksen, die steeds ten laste van de opdrachtgever vallen. De opdrachtgever die kan genieten van een verminderd BTW-tarief of van een vrijstelling van BTW, moet hiervoor de nodige bewijzen leveren bij de aanvang van de opdracht. De geldigheidsduur van een offerte bedraagt één maand voor de uitvoering van een opdracht binnen de drie maand. Bij samengestelde prijsopgaven bestaat geen verplichting tot levering van een gedeelte tegen een overeenkomstig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs.
4.2. Ingeval de prijzen van grondstoffen (inclusief energiebronnen), halffabricaten en bijhorende diensten, nodig voor het uitvoeren van de opdracht, méér dan 2% afwijken tussen het tijdstip van het verkoopvoorstel van de opdrachtnemer en het tijdstip van levering van de opdracht, is de opdrachtnemer gerechtigd om de overeen gekomen prijs aan te passen a rato van de hem opgelegde prijscorrecties. De opdrachtgever ontvangt in casu op eenvoudig verzoek een specifieke omschrijving van de reden die hiertoe aanleiding gaf.
Artikel 5 - Indexering
Wanneer de lonen en/of de prijzen van de grondstoffen stijgen, worden de offerteprijzen herzien volgens de Febelgra-indexatieformule, die op eerste verzoek aan de opdrachtgever gezonden wordt.
Artikel 6. - Respecteren van tijdschema
De opdrachtnemer tracht zo goed als mogelijk het tijdschema met de verschillende fasen van het project, dat vooropgesteld wordt in de specifieke voorwaarden, na te leven. Het tijdschema blijft echter indicatief. Bij opgelopen vertraging kan de opdrachtgever slechts het initiatief nemen om de opdracht te beëindigen ten vroegste 20 dagen nadat de opdrachtgever met een aangetekend schrijven of per mail de opdrachtnemer heeft gevraagd actie te ondernemen.
Artikel 7. – Opdracht van raadgeving bij creatie website
Specifiek voor de bouw van websites licht de opdrachtnemer de opdrachtgever in over de wettelijke en administratieve formaliteiten die hij moet vervullen om de website op te starten en om de website te beveiligen, in het bijzonder de beveiliging van de intellectuele eigendom. Deze inlichtingen beperken zich tot de website op zich , zonder enige verwijzing naar de inhoud, die ten alle tijde de verantwoordelijkheid blijft van de opdrachtgever.
Artikel 8 – Bepalingen over software – intellectuele eigendomsrecht van software
8.1. Standaard software is “off the shelf” software, die niet speciaal ontwikkeld is om aan specifieke behoefte van de opdrachtgever te voldoen. Software die vrij te koop is op de markt, wordt geacht standaardsoftware te zijn.
De opdrachtgever kan geen enkel eigendomsrecht of intellectueel recht opeisen op standaardsoftware. Deze rechten zijn ofwel eigendom van de opdrachtnemer, ofwel van de ontwikkelaar, ofwel van een derde. De opdrachtnemer verzekert de opdrachtgever dat hij gebruik mag maken van deze standaard software.
Indien de opdrachtgever van provider verandert of, in het algemeen beroep doet op een andere opdrachtnemer, is hij als enige verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat deze nieuwe partij beschikt over de nodige standaardsoftware om de site goed te laten functioneren.
8.2. Specifieke software is software op maat van de opdrachtgever gemaakt.
Indien van toepassing weerspiegelt de in deze overeenkomst bepaalde prijs een niet-exclusief en niet-overdraagbaar recht om gebruik te maken van de specifieke software conform het doel van deze software. De aard van deze licentie wordt tussen de partijen afgesproken. De eigendom van de broncode blijft te allen tijde eigendom van de opdrachtnemer; de broncode kan niet verkocht worden, noch gratis of tegen betaling ter beschikking gesteld worden; ze mag niet onthuld of doorgegeven worden, behalve in geval van andere afspraken tussen de partijen. Veranderingen aan de oorspronkelijke software zijn onderworpen aan de voorschriften over specifieke software. Hierdoor kan echter nooit enige afwijking van de voorschriften over de rechten op de oorspronkelijke software uit volgen. De opdrachtgever oefent de intellectuele rechten op de aanpassingen uit terwijl hij de rechten van de opdrachtnemer of van een derde op de standaard software respecteert. Vertalen, bewerken of veranderen van software is slechts toegelaten wanneer dit noodzakelijk is voor het beoogde gebruik. Indien de opdrachtgever de software eenzijdig wijzigt, kan de opdrachtnemer niet garanderen dat de specifieke software nog compatibel is met standaard software.
8.3. De opdrachtnemer blijft eigenaar van de know-how die gebruikt of ontwikkeld werd voor de uitvoering van het contract en is vrij deze te gebruiken voor een ander doel, bijvoorbeeld de realisatie van andere websites. Hiertoe mag hij zonder beperking de software alsook de code die specifiek voor de opdrachtgever ontwikkeld werd gebruiken.
Artikel 9 - Auteursrecht – Vermogensrecht - overdracht
Wanneer een opdrachtnemer onder eender welke vorm een werk verricht dat als een creatieproces in de zin van de wetgeving op intellectuele eigendom beschouwd wordt, behoudt de opdrachtnemer de rechten die voortvloeien uit dit werk bijvoorbeeld het recht op reproductie. De opdrachtgever kan deze rechten slechts bekomen mits een schriftelijke overeenkomst die de overdracht van de rechten regelt. Op basis van voornoemde bepalingen, beschikt de opdrachtnemer-ontwerper van geïnformatiseerde gegevens en beelden, van een grafisch werkinstrument, van een matrix, enz. over de auteursrechten op deze producten. Deze bescherming is gebaseerd op de bepalingen van de wetgeving op intellectuele eigendom. De overdracht van auteursrechten en specifiek de overdracht van recht tot reproductie moet expliciet in een geschreven overeenkomst opgenomen worden: deze overdracht kan niet voortvloeien uit het feit dat het creatieproces voorzien werd in de opdracht of dat dit creatieproces
speciaal vergoed werd. Ook de eigendomsoverdracht van het materiële product of de digitale gegevens aan de opdrachtgever geeft geen aanleiding tot de overdracht van auteursrechten. Behalve indien een specifiek exclusiviteitscontract afgesloten werd, heeft de opdrachtnemer het recht om zijn creatief werk opnieuw te gebruiken.
Artikel 10 - Auteursrecht - Recht tot reproductie - namaak
Een opdracht met betrekking tot de reproductie van eender welk element dat door de opdrachtgever aangeleverd werd en dat onder de bepalingen van de wetgeving op intellectuele eigendom valt, impliceert dat de opdrachtgever over het reproductierecht beschikt. Hij vrijwaart de opdrachtnemer bijgevolg van rechtswege tegen elk geschil met betrekking tot dit recht tot reproductie. Elke betwisting inzake reproductierechten schorst de uitvoering van de opdracht. Indien de opdrachtgever digitale bestanden met software en lettertypes aanlevert voor de uitvoering van de opdracht, beschermt de opdrachtgever de opdrachtnemer specifiek tegen elk geschil met betrekking tot het verkrijgen van de software en de lettertypes en algemeen tegen elk geschil met betrekking tot het gebruik van de software. De opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor inbreuken op reproductierechten van derden, indien hij te goeder trouw de opdracht uitvoerde. Alleen de opdrachtgever is aansprakelijk.
Artikel 11 - Vermelding van de naam van de opdrachtnemer
11.1. De opdrachtgever mag zich niet verzetten tegen het vermelden van de naam van de opdrachtnemer, zelfs indien op het drukwerk de naam van een uitgever of tussenpersoon, publiciteitsagent of andere reeds vermeld staat.
11.2. De opdrachtgever kan zich niet verzetten tegen een vermelding van de naam van de opdrachtnemer op een geschikte plaats op de website (bv in de footer), desgevallend tesamen met een hyperlink naar de homepage van de opdrachtnemer. Eveneens mag de opdrachtnemer de naam van de opdrachtgever vermelden in een lijst van klanten die hun website door hem lieten creëren.
Artikel 12 - Clausule van confidentialiteit
Elk van de partijen verbindt zich ertoe de vertrouwelijke gegevens, inlichtingen, informatie, toepassingen, methodes en knowhow alsook eender welk soort document waarvan zij kennis kreeg tijdens de uitvoering van het contract niet te verspreiden of te communiceren, niet te laten verspreiden of te laten communiceren, niet direct of indirect te gebruiken, tenzij de andere partij hiervoor op voorhand schriftelijk de toestemming gaf. De verplichting tot vertrouwelijkheid die in dit artikel voorzien is, geldt zolang de betreffende informatie een vertrouwelijk karakter heeft, dus ook na het einde van het contract.
Artikel 13 - Eigendom van de productie-elementen
De productie-elementen die nodig zijn om een opdracht tot een goed einde te brengen blijven de eigendom van de opdrachtnemer die ze gemaakt heeft. Maar enerzijds, kan de eigendom van deze elementen (bijvoorbeeld de foto’s, de films, de diskettes, allerhande dragers van digitale bestanden, enz.) op elk moment overgedragen worden aan de opdrachtgever mits uitdrukkelijke overeenkomst, en onder voorbehoud van de regels vervat in artikel 9. En anderzijds, wanneer de productie-elementen een vorm aangenomen hebben die door de opdrachtgever gebruikt kan worden om nieuwe creaties te maken die reproductierechten met zich mee zullen brengen, behoudt de opdrachtnemer het exclusiviteitsrecht op de productie-elementen die hij gemaakt heeft, behalve wanneer de partijen een uitdrukkelijke overeenkomst sluiten die de modaliteiten van het gebruik van deze elementen door de opdrachtgever regelt.
Artikel 14 - Proef
Op vraag van de opdrachtgever zorgt de opdrachtnemer voor een eenvoudige proef van drukwerk of grafisch ontwerp. Verzorgde proeven, bijvoorbeeld kleurgetrouwe proeven of proeven op het besteld papier worden extra aangerekend. Vraagt de opdrachtgever geen proef, dan wordt hij geacht een goed voor druk/goed voor order te hebben gegeven.
Artikel 15 - Correcties
De opdrachtnemer moet de door de opdrachtgever aangeduide correcties uitvoeren, maar is niet aansprakelijk voor niet aangeduide spellings-, taalkundige of grammaticale fouten. Wijzigingen in het oorspronkelijk order van welke aard ook (in de tekst, in de bewerking of plaatsing van illustraties, in de formaten, enz.) schriftelijk of op een andere wijze door of namens de opdrachtgever aangebracht, worden aan de opdrachtgever extra gefactureerd en verlengen de uitvoeringstermijn. Dit geldt eveneens voor de machinestilstanden in afwachting van het “goed voor druk”. De mondelinge, bijvoorbeeld per telefoon, opgegeven wijzigingen worden uitgevoerd op risico van de opdrachtgever.
Artikel 16 - Goed voor druk/goed voor order
16.1. De opdrachtgever let op de lay-out, de plaatsing van de illustraties, logo’s, tekst, lettertypes, formaat, papiersoort,…
16.2. Het overmaken door de opdrachtgever van een gedagtekend en ondertekend “goed voor druk” of “goed voor order” ontslaat de opdrachtnemer van alle verantwoordelijkheid voor de tijdens of na het drukken vastgestelde fouten of weglatingen. Het “goed voor druk” / “goed voor order” blijft eigendom van de opdrachtnemer en dient als bewijsmiddel in geval van betwisting.
16.3. Zelfs als een “goed voor order” werd gegeven inzake een opdracht van grafische vormgeving blijft de opdrachtgever ertoe gehouden de aangeleverde beelddragers aan een afdoende ingangscontrole te onderwerpen.
16.4. Na ontvangst van de goed voor druk/goed voor order wordt het ontwerp/bestand naar de drukkerij verzonden
Artikel 17 - Materialen van de opdrachtgever - Beschikking
Indien de opdrachtgever materiaal ter beschikking stelt van de opdrachtnemer, moet dit op tijd (rekening houdend met de orderplanning), degelijk verpakt en franco geleverd worden in de bedrijfsgebouwen van de opdrachtnemer. Het voor ontvangst tekenen van de vervoerdocumenten bevestigt enkel de ontvangst van het materiaal. Als de opdrachtgever prepress_ materiaal digitaal levert zonder uitgeprinte versie ervan, dan draagt de opdrachtnemer geen enkele verantwoordelijkheid voor het resultaat van de uitbelichting. Als de opdrachtgever digitale bestanden ter beschikking stelt van de opdrachtnemer, dan moet hij zelf de originele bestanden bewaren en is hij verantwoordelijk voor de kwaliteit van deze bestanden. De opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor de typografische kwaliteit van de opnameklare modellen of bestanden van opgemaakte pagina’s, die hij van de opdrachtgever ontvangt. Behoudens opzet en zware fout van de opdrachtnemer, zijn personeel of onderaannemers, zullen moeilijkheden of vertraging tijdens de productie, veroorzaakt door problemen met geleverde materialen, de leveringstermijn verlengen en de prijs verhogen met de door deze problemen veroorzaakte bijkomende kosten.
Artikel 18 - Materialen van de opdrachtgever - Bewaring
De opdrachtnemer is nooit verplicht de materialen van de opdrachtgever te bewaren. Indien de opdrachtgever wenst dat de opdrachtnemer productie-elementen zoals zetwerk, filmen, montages, kapvormen, ontwerpen, tekeningen, diskettes, programma’s, digitale (gegevens)bestanden, ... van de opdrachtgever bewaart, zal hij dit schriftelijk vóór de uitvoering van de opdracht met de opdrachtnemer overeenkomen. De bewaring gebeurt dan op risico van de opdrachtgever, die de opdrachtnemer uitdrukkelijk ontslaat van elke aansprakelijkheid in verband met deze bewaring (o.a. verlies of beschadiging), behalve in geval van opzet of zware fout van de opdrachtnemer.
Artikel 19 - Materialen van de opdrachtgever - Risico
Alle goederen (originelen, modellen, films, informatiedragers, drukdragers, enz.) toevertrouwd door de opdrachtgever en die in het bedrijf van de opdrachtnemer staan, blijven er voor rekening en risico van de opdrachtgever, die uitdrukkelijk de opdrachtnemer van elke verantwoordelijkheid van welke aard ook ontslaat, onder andere in geval van beschadiging of verlies, hetzij geheel of gedeeltelijk, en dit om welke reden ook, behalve in geval van opzet, zware fout van de opdrachtnemer, zijn personeel of onderaannemers. Hetzelfde geldt voor de goederen die voor de opdrachtgever bestemd zijn. De bewaringskosten worden in rekening gebracht met ingang van de aan de opdrachtgever betekende datum. Bij gebrek aan betaling op de overeengekomen datum, zullen deze goederen als waarborg en pand voor de verschuldigde sommen mogen weerhouden worden.
Artikel 20 - Materialen van de opdrachtgever – Verzekering
Bij schriftelijke aanvraag is de opdrachtnemer bereid alle risico’s te laten dekken door een verzekering waarvan de premie ten laste van de opdrachtgever valt. Deze verzekering dekt alleen de herstelling van de schade aan het materiaal, doch nooit enige waardevermindering die het gevolg kan zijn van deze herstelling, noch enige onrechtstreekse schade, zoals, o.a. winstderving.
Artikel 21 – Afwijkingen
21.1. Voor papier, karton en boekbindersmateriaal, verwerkt door de opdrachtnemer, aanvaardt de opdrachtgever de toleranties, opgelegd door de fabrikanten van deze materialen. De opdrachtnemer mag 5 % (met een minimum van honderd exemplaren) meer of minder dan het bestelde aantal exemplaren leveren en factureren. Van drukwerk dat een ingewikkelde of bijzonder moeilijke afwerking vereist, mag de opdrachtnemer 20 % meer of minder dan het bestelde aantal exemplaren leveren en factureren. De minder- of meerexemplaren worden verrekend tegen de prijs van bijkomende exemplaren.
21.2. Inzake grafisch ontwerp en drukwerk is aan de opdrachtnemer bij de reproductie een zekere speelruimte toegestaan inzake scherpte, toon-en kleurweergave. Afwijkingen eigen aan de aard van het uit te voeren werk moeten worden toegelaten (bijvoorbeeld lichte kleurafwijkingen).
Artikel 22 - Speciale vereisten
Alle opdrachten worden uitgevoerd met de normaal beschikbare grondstoffen. Speciale vereisten zoals lichtechtheid van de inkt, geschiktheid voor voedingsmiddelen, e.a. moeten bij de prijsaanvraag door de opdrachtgever opgegeven worden. Indien ze achteraf kenbaar gemaakt worden, kan dit aanleiding geven tot een prijsaanpassing.
Artikel 23 – Leveringsmodaliteiten
23.1. De bij de bestelling schriftelijk bedongen termijnen beginnen eerst te lopen vanaf de werkdag die op de afgifte van de nodige elementen volgt. De overeengekomen leveringstermijnen worden minstens verlengd in de mate waarin de opdrachtgever bij het inleveren van de nodige elementen, evenals bij het terugzenden van de verbeterde proeven en van het “goed voor druk”/goed voor order, in gebreke is gebleven. Indien het uitvoeren van een opdracht, op verzoek van de opdrachtgever, binnen een kortere termijn dan de normale of voorziene termijn, extra kosten veroorzaakt, worden deze in rekening gebracht.
23.2. De levering vindt plaats in het bedrijf van de opdrachtgever. Verpakking en vervoer van drukwerk zijn ten laste van de opdrachtgever. Het volledige risico van de goederen tijdens dat vervoer wordt gedragen door de opdrachtgever.
Artikel 24 – Annulering of opschorting van de opdracht
Indien op aanvraag van de opdrachtgever de bestelling geannuleerd wordt, zal de facturatie plaatsvinden in het stadium van uitvoering waarin de bestelling (lonen, grondstoffen, onderaannemingen, enz.) zich bevindt. Het aangerekend bedrag zal bestaan uit de kosten die door de opdrachtnemer gemaakt werden, vermeerderd met een schadevergoeding wegens contractbreuk die 15 % van de overeengekomen prijs bedraagt, met een minimum van 75,00 EUR. Bij onderbreking van een gegeven opdracht omwille van het laattijdig gevolg geven door de opdrachtgever aan de aan hem voorgelegde stukken, zal na verloop van één maand de gegeven opdracht in haar stadium van uitvoering gefactureerd worden zoals hierboven aangegeven. Indien op aanvraag van de opdrachtgever de uitvoering tijdelijk opgeschort wordt, kan een voorlopige facturatie plaatsvinden in het stadium van uitvoering waarin de bestelling (lonen, grondstoffen, onderaannemingen, enz.) zich bevindt.
Artikel 25 – voorschot - betaling
Bij de bestelling of de plaatsing van de opdracht wordt gevraagd een voorschot van het orderbedrag te betalen. De opdracht wordt pas aanvaard en aangevat na ontvangst van het voorschot. Partijen kunnen overeenkomen dat een tweede voorschot wordt betaald bij het overmaken van de definitief verbeterde proeven of het “goed voor druk” en het saldo bij de levering. In geval van facturatie van één of meer leveringen in mindering op een nog niet volledig geleverde bestelling, kan de opdrachtgever zich hierop niet beroepen om zijn betalingen uit te stellen tot na de totale levering.
Artikel 26 – Niet betaling factuur op vervaldag
26.1. De facturen zijn betaalbaar ten laatste op de vervaldag in de onderneming van de opdrachtnemer. Wanneer een factuur niet tijdig wordt betaald uiterlijk op de vervaldag, is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een nalatigheidsintrest van 12,5 % verschuldigd, tenzij de interestvoet van de Wet op de bestrijding van de betalingsachterstand (wet van 02/08/2002) op het ogenblik van de factuurdatum en/of het ogenblik van de opeisbaarheid van de factuur, hoger is. Dan zal de hogere intrest van de wet van 02/08/2002 toegepast worden. Alsook is de opdrachtnemer gerechtigd op een schadeloosstelling tot dekking van de invorderingskosten, conventioneel bepaald op 15 % van de uitstaande schuld met een minimum van 150,00 EUR. De opdrachtnemer heeft het recht een hogere vergoeding te vorderen indien hij kan bewijzen dat hij hogere schade heeft geleden. Bovendien heeft de opdrachtnemer dan het recht onmiddellijke betaling te vragen van alle andere nog niet vervallen facturen en van alle bedragen, waarvoor de opdrachtnemer uitstel van betaling toegestaan heeft aan de opdrachtgever. De opdrachtnemer heeft dan bovendien het recht de uitvoering van lopende contracten te schorsen tot de opdrachtgever de in vorig artikel omschreven voorschotten betaald heeft.
26.2. Facturen van de opdrachtnemer die niet schriftelijk geprotesteerd worden binnen 14 dagen na ontvangst, worden als aanvaard beschouwd.
Artikel 27 – Retentierecht
De opdrachtnemer heeft het recht de goederen te behouden tot de volledige prijs betaald is. Dit geldt ook voor de benodigdheden die door de opdrachtgever geleverd werden om de opdracht of prestatie uit te voeren en geldt voor alle documenten of zaken die als gevolg van de opdracht gerealiseerd werden. De opdrachtgever wordt pas eigenaar van de verkochte goederen nadat de verschuldigde sommen volledig betaald zijn. De risico’s die de goederen kunnen lopen vallen evenwel ten laste van de opdrachtgever zodra zij klaar voor afhaling worden gesteld.
Artikel 27 – Inhoud van de website
27.1. De opdrachtgever is alleen en volledig verantwoordelijk voor de informatie die hij online zet of vraagt om on line te zetten. Hij verbindt zich ertoe om alle regels of alle reglementen die de verspreiding van een bepaald soort informatie verhinderen, beperken of reglementeren, te respecteren. Mogelijke voorbeelden van reglementen zijn: gedragscode, bescherming van het privéleven, respect voor intellectuele eigendomsrechten, etc.
27.2. De opdrachtgever garandeert dat derden geen rechten kunnen laten gelden op de gegevens en het materieel dat ter beschikking van de opdrachtnemer gesteld wordt. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden op of in verband met de inhoud van de website. De opdrachtgever vergoedt de opdrachtnemer voor elke schade of elk nadelig effect dat hiervan het gevolg is.
27.3. De opdrachtnemer kan, ofwel op eigen initiatief ofwel op initiatief van een derde, beslissen om een deel van de website of de gehele website tijdelijk of definitief off line te zetten indien hij overtuigd is dat een wettelijke, reglementaire of contractuele regeling geschonden werd. De opdrachtgever ziet af van eender welke schadevergoeding in geval de opdrachtnemer hierbij een interpretatiefout maakte, tenzij er sprake is van een opzettelijke of zware fout. De tijdelijke of definitieve stopzetting van de dienstverlening, zoals beschreven in deze paragraaf, ontslaat de opdrachtgever niet van zijn verplichting tot betaling.
27.4. De opdrachtgever kan onmiddellijk en zonder schadevergoeding het contract opzeggen indien hij het blijvend oneens is met de opdrachtnemer die zijn contractueel recht tot het off line zetten van een deel van de website of van de gehele website uitoefent. Als voorwaarde geldt dat de opdrachtgever zijn website met dezelfde informatie onmiddellijk bij een andere provider onderbrengt, die wel akkoord gaat om deze website on line te zetten.
Artikel 28 - Domeinnaam en hosting
28.1. Behoudens andere afspraken gebruikt de opdrachtnemer webhosting. De opdrachtgever is de eindgebruiker-klant. De domeinnaam en de hostingdiensten blijven eigendom van de derde/hostdienstverlener.
28.2. De opdrachtnemer kan in geen enkel geval verantwoordelijk gesteld worden voor ondermeer de wijziging van de gebruiksvoorwaarden van de hostingdienstverlener, de inhoud van de website, de verandering van deze inhoud, de onderbreking of de stopzetting van de website, dan wel de slechts beperkte toegang tot de website.
28.3.De domeinnamen en bijhorende hosting worden aangeboden voor een periode van 1 jaar en worden ieder jaar automatisch verlengd met een periode van één jaar. Indien de domeinnaam en/of hosting dient stopgezet te worden, is de opdrachtgever gehouden om de opdrachtnemer ten minste 3 maanden voor de automatische verlenging hiervan schriftelijk op te zeggen. Gebeurlijke kosten verbonden aan het gebruik van de webhostingdiensten en/of domeinnaam worden jaarlijks gefactureerd.
Artikel 29 - Onderhoud website
Wanneer de opdrachtnemer tevens belast is met het onderhoud van de website wordt de onderhoudsovereenkomst wordt geacht voor de periode van één jaar te zijn aangegaan die bij gebreke aan opzeg automatisch verlengd wordt met dezelfde duur. De kostprijs voor het onderhoud wordt door de opdrachtnemer aan de opdrachtgever elke jaar gefactureerd, indien van toepassing. De periode van onderhoud kan schriftelijk gewijzigd worden.
Artikel 30 - Opzeg hosting/onderhoudscontract – opzeg periodieke druk-of vormgevingsopdrachten
30.1. Indien de opdrachtgever er voor kiest dat de opdrachtnemer ook belast wordt met de hosting van de website en/of de update en het onderhoud van de site en/of de actualisatie van de bedrijfsgegevens, wordt dit aspect van de overeenkomst aangegaan voor de duur van een jaar te rekenen vanaf de begindatum, met telkens automatische verlenging voor dezelfde periode, behoudens andere afspraak tussen de partijen (bijvoorbeeld een contract van onbepaalde duur).
30.2. De opzegging van het hostingcontract moet altijd schriftelijk betekend worden met een aangetekende brief met inachtname van een opzeggingstermijn van 3 maanden vóór de jaarlijkse vervaldatum. Bij opzegging door om het even welke partij kan de opdrachtgever de website bij een derde laten hosten. De opdrachtgever kan evenwel niet het recht opeisen tot de overdracht van de speciaal ontwikkelde software voor de website.
30.3. De opzegging van de overeenkomst beperkt tot onderhoud of actualisatie van de website, gebeurt schriftelijk (b.v. per mail) met inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden vóór de jaarlijkse vervaldatum.
30.4. De opdrachtgever kan de opdrachtnemer het uitvoeren van een opdracht van drukwerk of grafische vormgeving van periodieke aard, d.i. een opdracht met terugkerende deelopdrachten, slechts ontnemen mits eerbiediging van de hierna bepaalde
opzeggingstermijnen. De opzegging dient betekend te
worden met een aangetekende brief. Bij niet-naleving van de termijnen zal de opdrachtgever de opdrachtnemer vergoeden voor al de geleden schade en winstderving gedurende de niet nageleefde periode.
Opzeggingstermijn:
• 3 maanden voor een opdracht van periodieke aard met een jaarlijks omzetcijfer tot 7 500,00 EUR;
• 6 maanden voor een opdracht van periodieke aard met een jaarlijks omzetcijfer tot 25 000,00 EUR;
• 1 jaar voor een opdracht van periodieke aard met een jaarlijks omzetcijfer van 25 000,00 EUR of meer.
Artikel 31 – Verwerking van persoonsgegevens voor de opdrachtgever
Het is mogelijk dat de opdrachtnemer in het kader van de uitvoering van de order persoonsgegevens moet verwerken zoals gedefinieerd in de toepasselijke regelgeving. In dit geval treedt de opdrachtnemer op als verwerker voor alle verwerkingen die gebeuren op vraag van de opdrachtgever, die zal worden beschouwd als verwerkings-verantwoordelijke. De opdrachtnemer zal de persoonsgegevens dan uitsluitend verwerken op basis van de schriftelijke instructies van de opdrachtgever, en voor het doeleinde van de uitvoering van de order. De opdrachtgever verbindt zich volledig en uitsluitend tot de nakoming van de wettelijke verplichtingen als verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens. De opdrachtnemer zal te goeder trouw zijn medewerking verlenen aan de opdrachtgever om de naleving van de toepasselijke wettelijke verplichtingen te verzekeren en aan te tonen. De medewerkers van de opdrachtnemer die toegang zullen krijgen tot de gegevens zijn gehouden door een vertrouwelijkheidplicht. De opdrachtnemer zal redelijke technische en organisatorische maatregelen nemen om de gegevens te beveiligen zoals gangbaar in de sector. De opdrachtgever bevestigt dat de gegevens niet onderworpen zijn aan bijzondere wettelijke veiligheids- of vertrouwelijkheidseisen, behoudens in zoverre schriftelijk overeengekomen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever. De opdracht-gever stemt ermee in dat de opdrachtnemer de verwerking van de persoonsgegevens mag toevertrouwen aan derden, inclusief buiten de Europese Unie, op voorwaarde dat de opdrachtnemer daarbij instaat voor de naleving van toepasselijke regelgeving. Na voltooiing van de order is de opdrachtnemer niet gehouden tot enige bewaarplicht van de persoonsgegevens.
Artikel 32 – Verwerking van persoonsgegevens voor de opdrachtnemer
Wanneer de opdrachtnemer bij de uitvoering van de order persoonsgegevens moet verwerken voor eigen doeleinden, met name voor het beheer van de relatie met de opdrachtgever en van diens order, zal de opdrachtnemer optreden als verwerkings-verantwoordelijke. De persoonsgegevens worden in dat geval enkel verwerkt in zoverre noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst met de opdracht_
gever, of voor de naleving van toepasselijke wetgeving, en voor behartiging van de legitieme belangen van de opdrachtnemer. De opdrachtnemer zal instaan voor de naleving van de toepasselijke wetgeving voor deze verwerkingen. De opdrachtgever stemt ermee in dat de opdrachtnemer de verwerking van de persoonsgegevens mag toevertrouwen aan derden, inclusief buiten de Europese Unie, op voorwaarde dat de opdrachtnemer daarbij instaat voor de naleving van toepasselijke regelgeving en voor de naleving van deze Algemene Voorwaarden.
Artikel 33 – Klachten
Op straffe van verval van recht moet de opdrachtgever elke klacht of protest aangetekend zenden aan de opdrachtnemer uiterlijk binnen de 8 dagen na ontvangst van de eerste levering van goederen. Indien de opdrachtgever de goederen niet in ontvangst neemt, begint de termijn van 8 dagen te lopen vanaf de datum van de uitnodiging de goederen in ontvangst te nemen. Bij ontstentenis hiervan, vanaf de factuurdatum. Indien de opdrachtnemer binnen deze termijn van 8 dagen geen klacht ontvangt, heeft dit tot gevolg dat de opdrachtgever alle goederen volledig aanvaard heeft. Als de opdrachtgever een deel van de geleverde goederen gebruikt of per post aan derden laat verzenden of voor verspreiding aan een distributieonderneming laat afgeven, houdt dat in dat hij de hele oplage aanvaard heeft. Gebreken aan een deel van de geleverde goederen geven de opdrachtgever niet het recht heel de bestelling af te keuren. Op straffe van verval van recht moet de opdrachtgever elke klacht of protest met betrekking tot de factuur van de bestelde goederen aangetekend zenden aan de opdrachtnemer uiterlijk binnen de 8 dagen na ontvangst van de factuur. Indien de opdrachtnemer binnen deze termijn van 8 dagen geen klacht ontvangt met betrekking tot de factuur, wordt beschouwd dat de opdrachtgever zich akkoord verklaart met de factuur.
Artikel 34 – Overmacht
34.1 Gevallen van overmacht, en meer in het algemeen, alle omstandigheden die de uitvoering van de opdracht door de opdrachtnemer verhinderen, herleiden of vertragen of nog, die een buitensporige verzwaring veroorzaken van de nakoming van de door hem aangegane verbintenissen, ontheffen de opdrachtnemer van iedere aansprakelijkheid. Volgende omstandigheden worden onder meer, doch niet limitatief, als overmacht beschouwd: oorlog, burgeroorlog, mobilisatie, onlusten, staking en lock-out, zowel bij de opdrachtnemer als bij zijn toeopdrachtnemers, machinebreuk, informaticavirus of bug, brand, waterschade, onderbreking van transportmiddelen, bevoorradingsmoeilijkheden in grondstoffen, materialen en energie door derden, en beperkingen of verbodsbepalingen opgelegd door de overheid.
34.2 In geval van overmacht heeft de opdrachtnemer de keuze hetzij de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat de overmacht-situatie heeft opgehouden te bestaan, hetzij de overeenkomst, al dan niet na aanvankelijk voor opschorting te hebben gekozen, geheel of gedeeltelijk te ontbinden. De opdrachtgever heeft in beide gevallen geen recht op enige schadevergoeding. Indien de periode waarin, door overmacht de nakoming van de verplichtingen door de opdrachtnemer onmogelijk is, langer duurt dan dertig (30) dagen, is ook de opdrachtgever bevoegd de overeenkomst gedeeltelijk (voor de toekomst) te ontbinden, met dien verstande dat de opdrachtnemer gerechtigd is voor de reeds geleverde zaken c.q. verrichte werkzaamheden/diensten een factuur te sturen. Bij gedeeltelijke ontbinding bestaat geen verplichting tot vergoeding van de (eventuele) schade. Indien de opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd dat gedeelte afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 35 – Aansprakelijkheid
35.1. In geval van vergissing of slechte uitvoering i.v.m. drukwerk of grafische vormgeving beperkt de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer zich uitsluitend tot het terugnemen van de niet-conforme exemplaren, die verrekend worden tegen de prijs van de bijkomende exemplaren, en kan dit geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding, behalve in geval van opzettelijke of zware fout van de opdrachtnemer, zijn personeel of onderaannemers.
35.2. In geval van vergissing of slechte afwerking bij de creatie, onderhoud of werkzaamheden m.b.t een website, beperkt de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer zich uitsluitend tot het uitvoeren van de vereiste verbeteringen en kan dit geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding, behalve in geval van opzettelijke of zware fout van de opdrachtnemer, zijn personeel of onderaannemers.
35.3. De opdrachtnemer is uit hoofde van zijn dienstverlening rond websites niet verantwoordelijk noch aansprakelijk voor welke nadelige gevolgen en schade dan ook, voortvloeiende uit:
- elke wijziging van en/of toevoeging aan de inhoud van de site door derden en/of door de klant, hierin begrepen het online plaatsen van lasterlijke, onterende of beledigende teksten of daden van hackers;
- elk gebruik dat derden zouden maken van de op de website ter beschikking gestelde informatie en gegevens;
- het gebruik van hyperlinks die de rechten van derden schaden;
- het gebruik van opensource software voor een opdracht ingeval de opdrachtgever op de hoogte is van het gebruik van open source software
- het niet werken van widgets van derden;
- virussen en/of andere schadelijke elementen of programma’s, noch voor het feit dat de koppelingen via de website naar andere websites vrij zou zijn van virussen en/of andere schadelijke elementen of programma’s;
- de gebeurlijke tijdelijke onderbreking (‘downtime’) van de door hem gehoste producten (de website), vermits hij zelf geen controle heeft over de goede werking hiervan en enkel de derde partij, te weten de eigenaar van de webhostingdiensten en bijhorende domeinen, hiervoor verantwoordelijk kan zijn. De opdrachtnemer kan bijgevolg niet aangesproken worden tot schadeloosstelling voor het tijdelijk niet terbeschikking zijn van de website of het beperkter toegankelijk zijn, ongeacht de duur ervan, schade en impact ervan op de opdrachtgever.
35.4. Ongeachte de aard en type van de opdracht of bestelling, is de opdrachtnemer nooit aansprakelijk voor de indirecte schade toegebracht aan de opdrachtgever, bijvoorbeeld bedrijfsschade, winstderving, verlies van cliënteel, gemiste besparingen enz,
35.5. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is in ieder geval (ongeacht de aard en type van de opdracht of bestelling) altijd beperkt tot het bedrag van het contract (uitgezonderd hosting), d.w.z. het bedrag dat de opdrachtgever betaald zou hebben indien het werk tot voldoening van de opdrachtgever uitgevoerd zou zijn.
35.6. De opdrachtgever ziet af van de mogelijkheid om een buitencontractuele aansprakelijkheidsvordering in te stellen ten aanzien van de opdrachtnemer alsook ten aanzien van diens hulppersonen (onderaannemers, werknemers, directieleden, bestuurders, vrijwilligers,..). De hulppersonen zijn derde-begunstigden van deze bepaling.
Artikel 36 - Aantasting geldigheid en niet-verzaking
Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden ongeldig, onwettig of nietig wordt verklaard, zal dit op geen enkele wijze de geldigheid, de wettigheid en de toepasbaarheid van de andere bepalingen aantasten. Het door de opdrachtnemer op gelijk welk moment nalaten om één van de in deze voorwaarden opgesomde rechten af te dwingen, of gelijk welk recht hiervan uit te oefenen, zal nooit kunnen gezien worden als een verzaking aan zulke bepaling en zal nooit de geldigheid van deze rechten aantasten.
Artikel 37 – Bevoegdheid
Elk geschil met betrekking tot het afsluiten, de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van deze overeenkomst en van de overeenkomsten daaruit afgeleid, wordt beheerst door Belgisch recht en zal tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het gebied waarin de onderneming van de opdrachtnemer gevestigd is, behoren.
Koen Vermeulen
Herenthoutse steenweg 14, 2288 Bouwel
0477699998
boekhouding@koenvermeulen.be
www.koenvermeulen.be
BTW BE 0859 780 779

